Opp-av-hatten curling er en spilløvelse der du og ditt lag eller treningspartner spiller en kamp på ett bestemt antall omganger der reglene for hver omgang blir bestemt tilfeldig. Det deles ut kun ett poeng per omgang. Under er ett forslag til en opp-av-hatten runde tenkt for syv omganger, hjulet under kan lett erstattes med skrevne lapper som ligger i en hatt, lue, pose eller annet, du kan til og med lage ett eget hjul ved å klikke på lenken nederst til venstre under hjulet. Øvelsen kan gjennomføres av alle, og krever kun at man har en forståelse av standard curlingregler samt grunnleggende tekniske ferdigheter. Under hjulet står reglene for hver av de foreslåtte omgangene. 

 

Som skrevet over så deles det ut ett poeng for hver omgang til ett av lagene.
Reglene forklart:  

  1. Boccia: en spiller setter ut en "Jack" (kjegle, såle, bøtte, ball. Fantasien setter grenser). Jacken settes ut ett vilkårlig sted på banen, etter nærmeste hogline. Videre er reglene som i boccia: laget med nærmeste stein til jacken når alle steiner er spilt, har vunnet.
  2. Flest steiner i guardsonen: Målet er å få flest mulig steiner innenfor guardsonen, dvs. området mellom hogline og teeline, som ikke er en del av huset. I denne omgangen er det ikke lov å slå steiner ut av huset, men du kan tappe/raise steiner inn ut av guardsonen. Om en stein slår ut en annen, skal alle berørte steiner replasseres og shooteren (steinen som ble satt) tas ut av spill.
  3. Kortcurling: lagene sender steinene fra nærmeste hogline. Utøveren som setter kan bevege steinen en halv meter til siden av senterlinjen som utgangspunkt.
  4. Kun dyrelyder: spill en vanlig omgang, men lagene kan kun bruke dyrelyder når de kommuniserer. Velg ett dyr for laget og kjør på. Om laget som setter stein glemmer det, og snakker med ord, tas steinen ut av spill.
  5. Mixed doubles uten utslag: gjennomfør en omgang med mixed doubles regler hvor det ikke er lov å slå. Det er lov å tappe/raise. Om en stein blir slått ut av spill, skal alle berørte steiner replasseres, og shooteren (steinen som ble satt) tas ut av spill)
  6. Nærmes knappen uten utslag: Her er det om å gjøre og kapre knappen. Men det er ikke lov å slå ut steiner av spill, i så fall skal alle berørte steiner replasseres, og shooteren skat tas ut av spill.
  7. Speedcurling: standard curlingregler, men steiner må settes før forrige stein har stanset. Er man for treg skal steinen tas ut av spill.