UNOcurling

UNOcurling er ett konsept utviklet gjennom ett prosjekt med Norges idrettsforbund som har som mål å bidra til å skape aktivitet- og konkurransetilbud med utgangspunkt i hva ungdommer selv rapporterer at de ønsker seg i idretten. Igjen skal dette bidra til mindre frafall og at utøverne blir lenger i idretten. Prøv selv, alt du trenger å vite står i artikkelen under.

I samarbeid med Norges idrettsforbund har vi laget denne introduksjonsvideoen om UNOcurling.

Spillets gang og regler

UNOcurling tar utgangspunkt i vanlig curling med firemannslag, og kamplengde for yngre junior som er fire omganger. Spillet kombinerer curling med ett stort element av tilfeldighet gjennom bruk av spesialutviklede spillkort. Spillkortenes oppgave er å utfordre taktisk og strategisk tenking, utjevne nivåforskjell og tillegge en faktor av uforutsigbarhet i spillet.

En kamp UNOcurling spilles mellom to lag på fire spillere hver. Lagene skal rotere på posisjoner, slik at hver spiller skal ha spilt alle posisjoner i løpet av kampen, hvordan er opp til laget selv. Før kampen starter skal hvert lag trekke seks kort fra en kortstokk med UNOcurling regelkort. Laget får muligheten til å bruke litt tid på å legge en plan for hvordan kortene skal brukes. Eventuelle kort som skal gjelde for omgangen (gule kort) presenteres for det andre laget før første stein.

Regelkort og involvering

I utgangspunktet var det 16 regelkort utviklet til UNOcurling, dette er nå utvidet til 25 hvorav fem av kortene er bonuskort ment for lag som trenger ekstra fordeler, f.eks. om ett av lagene er beviselig bedre enn det andre, eller trenger en ekstra utfordring.
Regelkortene er fargekodet gul, blå, grønn og rød.

Gule kort beskriver regler som gir effekt på hele omgangen og begge lag. Eksempel: «Ingen utslag», som gjør at det ikke er lov til å slå noen stein ut av spill.

Blå kort er kort som lag kan spille når de oppnår det kortet beskriver. Dette gir også bonuspoeng tilsvarende beskrivelsen. Eksempel: «Fire i bo gir to», når laget som har kortet har fire stein i huset, må laget vise kortet til motstanderen og får automatisk to poeng på tavlen. Steinene må ikke være de nærmeste midten.

Grønne kort: er kort lage må spille i forkant av angitt stein beskrevet i kortet. Dette kan enten gi laget en bonus i form av dobling av poeng, eller mulighet til å påvirke motstanderen på andre måter. Eksempel: «Steinbytte», her får laget som spiller kortet spille motstanderens stein, mens motstanderen får sette lagets påfølgende stein, med de muligheter og utfordringer dette bringer med seg.

Røde kort: bonuskort eller HC kort (begrep hentet fra golf), der ett lag som skal gis fordeler kan trekke ett avtalt antall av de fire tilgjengelige kortene for å få fordeler mot ett bedre lag. Eksempel: «Sett en ekstra stein», laget som spiller kortet får spille en ekstra stein, når som helst i omgangen også som sistestein.

Testet og kvalitetssikret av målgruppen

Mye av inspirasjonen til reglene i spillet er hentet fra systemer i brettspill og rollespill både analoge og digitale. Ungdom har selv vært med på å både utforme egne regelkort, i tillegg til å komme med innspill på regelkort som ikke har fungert eller som trenger justering. Ungdommene som har testet dette har vist en god sans for rettferdighet og er gode på å vurdere når en regel enten er for effektiv, har liten eller ingen betydning eller trenger omskriving for å gi mening.

Om prosjektet

I prosjektet Aktivitet- og konkurranseformer for ungdom 13 – 16 år har vi jobbet parallelt med elleve andre forbund om å utvikle nye konsepter i egen idrett. Representantene fra idrettene fikk utfordre hverandre, idrettens egenart og dytte hverandre ut av de trygge vante rammene. Resultatet har blitt spennende og innovativt.

Her kan du lese mer om prosjektet vi deltar i: Aktivitets og konkurranseformer for ungdom 13 – 16 år